Competentieontwikkeling

Arjan Vernhout: Strategisch Competentiedenken www.competentiedenken.nl

Het verleden wijst uit dat ondernemingen en organisaties het vizier in de regel gericht hebben op de creatie van waarde voor de korte termijn, waarbij alleen het financiële resultaat van belang is. Hierdoor staat de toekomst van onze samenleving op het spel. Voor een transitie naar doelgerichte en zelfregelende (veerkrachtige) organisaties, die de samenleving continu dienen, is een fundamentele verandering in denken en organiseren noodzakelijk. Met het strategisch competentiedenken hebben ondernemingen een open systeembenadering voorhanden om continue (meervoudige) waardecreatie en waardedistributie te organiseren en te managen. Koffieretailer Starbucks is wat dit betreft illustratief.



Het zijn uiteindelijk de overtuigingen, waarden en ideeën die leiden tot het organiseren van wat maatschappelijk gezien van waarde is. Leiders en managers van ondernemingen en organisaties dienen dan ook de verantwoordelijkheid te nemen en op basis van rechtvaardigheid de uitdaging aan te gaan en te bepalen, ondanks de begrensde rationaliteit, wat zij nu juist wel (duurzame opbouw en gebruik van middelen en competenties) en wat zij nu juist niet (verspilling, uitputting en verwoesting van middelenbronnen) meer willen doen.

WEconomyhoofdstuk 12:Duurzaam ondernemen met strategisch competentiedenken.
Een open-systeembenadering voor continue waardecreatie en waardedistributie - Arjan Vernhout

12.1 Inleiding in strategisch competentiedenken
12.2 De onderneming als open en doelzoekend systeem
12.3 Managen van vijf vormen van organisatorische
competentie
12.4 Kernprocessen van waardecreatie en waardedistributie
12.5 Tot besluit