Duurzaam innoveren

Geanne van Arkel en Jan Jonker: Duurzaam Innoveren (Casus Interface)

Geanne van Arkel is binnen Interface verantwoordelijk voor Sustainable Business Development. Zij brengt zowel intern als extern mensen samen die elkaar verder helpen op de weg van duurzaamheid, ondermeer door het organiseren van Cultural Immersions. In de afgelopen tien jaar dat zij bij het bedrijf werkt, is gebleken dat transparante communicatie telkens de basis vormt voor een inspirerende organisatie en duurzame innovatie. Samenwerking en het delen van kennis is in haar ogen cruciaal om een duurzame transitie te versnellen. Interface is in 1973 opgericht door Ray Anderson en heeft in de jaren tachtig de uitvinder van de tapijttegel overgenomen, het Nederlandse Heuga. Dankzij de integrale benadering van duurzaamheid wordt Interface gezien als een inspirerend voorbeeld op het gebied van industriële ecologie en het wordt dan ook als voorbeeld genoemd in veel boeken over duurzame ontwikkeling, zoals in ‘The Zeronauts’ (Elkington, 2012), ‘The Age of Responsibility’ (Visser, 2011), ‘Groene intelligentie’ (Coleman, 2009) en ‘The necessary Revolution’ (Senge, 2008).

geanne.van.arkel@interface.com
www.interface.com

“If we can do it, anybody can. If anybody can, everybody can. That includes you.”
Ray C. Anderson

Quotes uit dit hoofdstuk:

Inzicht in de impact van producten of diensten op basis van LCA vergroot de innovatiekracht van een organisatie en leidt tot effectieve ketensamenwerking en vernieuwende business modellen.

Om succesvol te zijn in deze complexe en veranderende toekomst hebben we een systeembenadering nodig voor duurzaamheid en een gedeelde ‘taal’ die organisaties en individuen in staat stelt, door effectieve dialoog, collectieve besluiten te nemen die over de traditionele grenzen heen reiken.

De door Interface gedefinieerde zeven fronten, de pijlers van haar duurzaamheidstrategie zijn gebaseerd op hoe systemen in de natuur functioneren… Deze zeven fronten vormen de basis van een organisatie-ecologie (2011, Jonker), waarbij samenwerking zowel binnen de organisatie als door de keten heen én daar buiten onontbeerlijk is. Op deze manier wordt systematisch geïnvesteerd in de lange termijn doelen, terwijl tegelijkertijd meervoudige winst wordt gerealiseerd.

Om de kansen die duurzaamheid biedt te benutten, moet een bedrijf op basis van feiten met duurzaamheid aan de slag en niet alleen binnen haar eigen organisatie naar oplossingen zoeken. Veel oplossingen bestaan al, ze moeten alleen worden gevonden. Op deze manier komen er verbindingen tot stand die leiden tot meervoudige winst voor milieu en maatschappij én een veerkrachtige toekomstbestendige organisatie.

Als een bedrijf continu de samenwerking zoekt met stakeholders, zowel intern als extern, leidt dit tot nieuwe innovatieve business modellen.

Het nieuwe tijdperk van radicale producttransparantie zal meer gaan over productduurzaamheid op basis van feiten en leiden tot transformatie omdat bedrijven hun verantwoording nemen en werken aan een circulaire economie (Visser, 2011). Het verankeren van duurzaamheid in de kern van een bedrijf zorgt er voor dat producten en diensten voor zichzelf spreken. Een dergelijke geïntegreerde duurzaamheidstrategie leidt tot innovatie en meervoudige winst.

WEconomy hoofdstuk 10: Duurzaam innoveren door te inspireren en te accelereren.
Geanne van Arkel en Jan Jonker

10.1 De kracht van een uitdagende visie
10.2 Strategisch denken over duurzaamheid
10.3 Meervoudige winst door duurzaamheid
10.4 Radicale producttransparantie als instrument
10.5 Levenscyclusanalyse als katalysator
10.6 Inspireren en innoveren in de praktijk
10.7 Het systeem in beweging brengen